Familien vi aldri ville valgt?

Oct 13, 2024    Mette Boye

Denne talen handler om betydningen av fellesskap og hvordan vi kan bygge et godt, balansert fellesskap i menigheten vår. Jeg begynner med å beskrive "trekanten" – et fokus opp mot Gud, inn i fellesskapet, og ut mot andre. Vi ønsker å søke Gud først, bygge nære relasjoner med hverandre, og nå ut til de som ikke er en del av fellesskapet enda.

Menigheten er som en familie – hvor alle er inkludert, selv om vi er ulike. Det å være en del av et stabilt fellesskap, hvor vi kan forplikte oss til hverandre og være der for hverandre, er utrolig viktig, spesielt når livet blir tøft.

Menigheten er en del av Jesu kropp – hver enkelt av oss er en unik del med ulike talenter og gaver som Gud har gitt oss. Vi trenger hele gjengen for å fungere som en helhetlig kropp.

Vi kan være «fartsholdere» for hverandre - som i maratonløp. Vi skal ikke løpe løpet alene, men støtte og hjelpe hverandre til å nå målet – både i livet og i troen.