Overvinne stormfasen

Aug 20, 2023    Bård Boye

Bård oppmuntrer Norkirken til å overvinne utfordringer og holde fast på Guds drømmer. Historien om Nehemja i Gamle testamentet blir brukt som et bilde på menighetens reise gjennom ulike faser. Først oppmuntres man til ærlighet om uoppfylte drømmer og utfordringer, som er naturlige i oppstartsfasen. Stormingsfasen presenteres som en viktig fase preget av konflikter og utfordringer, men også som en tid for å finne løsninger og ta nye steg. Videre fremheves betydningen av å feire seire og gleder i reisen, samt å holde fast på hvem Gud er og la hans styrke og håp fylle en. Gjennom sammenligninger med ekteskap og andre fellesskap fremheves behovet for å tørre å leve i spenningen mellom drøm og virkelighet. Oppfordringen er å stå sammen som en menighet, være ærlige om utfordringer, og holde blikket festet på Jesus for å finne håp og utholdenhet i reisen.