Hvorfor trenger Jørpeland en ny menighet?

Normisjonsforeningen på Jørpeland har hatt dette oppe flere ganger tidligere. Nå er det tatt intitiativ for å gjøre noe med det.

Normisjon har 44 etablerte kirker rundt i Norge som har et tydelig relasjonsfokus både opp - inn og ut.

Selv om vi starter noe nytt så er det egentlig med base i noe som har vært snakket om lenge.

Ikke noe enestående: Normisjon er en organisasjon som har over 150 år lange røtter. Den er en av flere organisasjoner som regner seg selv som en del av Den norske kirkes arbeid. Ofte er disse oppstått gjennom spenninger mellom de som har formell makt i kirken og nye ting som har vokst frem i kirken og i kirkens randsone. De har ikke brutt med kirken og ønsker ett nært samarbeid med alt som skjer i den, men de ønsker ikke å ligge under kirkens strukturer. Tanken har vært: "I kirken, men ikke under den".

Kontinuitet: Norkirken er egentlig ikke en ny menighet, men det er i stor grad et fellesskap som fortsetter, men med nye rammer rundt. Vi fortsetter med de samme verdiene, gjør de samme tingene, med mange av de samme menneskene...